Kunstnerisk udsmykning in-situ i hotellets restaurant og bankett område.
2019 ’Passage’ in the
North Wing, Rigshospitalet, Copenhagen.
This new work in situ is situated at Rigshospitalet in the new North wing/ Nordfløjen and can be found in the first Tower (Close to Blegdamsvej). The two walls in the interieur Tower are each approximately 40 meters tall and 7-10 meters broad. Den kunstneriske udsmykning er enkel og skaber sammenhænge til resten af hospitalets farvesatte dele. Den kan overordnet betragtes som en samlet komposition, der både horisontalt og vertikalt definerer rummet som farve, volumen, bevægelse og form. Det særlige sted og de gode ønsker Med den kunstneriske udsmykning ønsker jeg at disse oplevelser af yderligere rum, lys og farver af anden abstrakt, mental og sansemættet substans, på en nænsom og positiv måde kan virke harmoniskabende og måske medvirke til helende sammenhænge og velvære mellem mennesker og i arbejdet med behandlingen og rehabiliteringen. Udsmykningen er et intenst visuelt og rumligt greb, der sammen med arkitekturen og lyssætningen i alle døgnets timer kan blive et samlende og signifikant pejlemærke for hospitalets gæster, brugere og ansatte.
Beskrivelse
Udsmykningen består af to flerfarvede, abstrakte kompositioner malet på hver af de høje sidevægge i atrium (væg A+B). I deres udgangspunkt er motiverne mere eller mindre ens, spejlede og modstillet hinanden over den lavere midtervægs (væg C) center-akse. Der opstår en naturlig forskel på de to motiver på grund af de to vægges forkellige vinkling, bredde og deres placering i forhold til den gennemgående spindeltrappe og verdenshjørnernes lys og mørkeforvandling. Motiverne strækker sig op gennem alle bygningens 8 etager og er synlige fra trappen og alle tilstødende arealer som henvender sig mod atrium. Motiverne forholder sig til rummets forsætning over væg C og griber fat i arkitekturens horisontale linier og niveauer ved glaspartier og etageadskillelser til et kompositorisk hele. Midt på væg A i stueplan placeres et stort maleri på lærred. Udsmykningen forholder sig til det rumlige, til funktion og til den af arkitekterne valgte farvesætning, med en hvis (kunstnerisk) frihed, logik og variation. Der er arbejdet med varierede beskæringer og forskydninger i kompositionen, som griber fat i den omgivende arkitektur og spiller op til og møder bygningen som struktur og udgør en overordnet baggrund eller omgivelse, der gør at alt det forkellige gods der følger med og hører til stedets funktion, vil indordne sig.Kompositionerne
Vægudmykningernes kompositioner er sammensat af varierede rektangler og kvartelipseformer (eller bueslag). Figurerne synes at glide ind over hinanden og farvesætningen intensiveres, der hvor mange former ligger i lag og dækker samme vægflade og toner ud i lysere nuancer, der hvor en form står alene. Hvert motiv deler sig både horisontal over en midterlinie og også vertikalt som to formationer der mødes. De to dele fungerer som en form for spejling af motivet og en horisontlinie todeler ligeledes kompositionen både i motiv og i farveformationer. De todelte formationer er holdt i en henholdsvis violet og blålig palet (Væg A), og i en blågrå og gylden palet (Væg B). Vægmalerierne kan aflæses som abstrakte, geometriske billedfelter. Det perspektiviske og rumlige i motiverne kan også fremtræde som skulpturelle objekter på vægfladen med mulige veje eller åbninger igennem og ind mellem de transparente lag. De forskellige farvers intensitet og udtoning og varierede volumen giver plads til lyset. Der opstår et dybdespil i billedfladen og motiverne kan således også give beskueren oplevelser af mere konkret karakter: Man fornemmer tekstile draperinger. Landskaber eller urbane udsigter badet i farvet lys. Ligesom kropsligt proportionerede formationer mødes som prismer og refleksioner af lys og skygge.Farvesætning
Udsmykningen tager diskret afsæt i den til hospitalet valgte farvepalet. I forhold til hospitalspaletten er farveholdningen i udsmykningen ikke helt så varieret men forholder sig til disse på stedet placerede farveafsnit og de valgte farver bearbejdes i et nedtonet, transparent/ luftigt og harmonisøgende farveunivers.2019 'Demokratia', Multihal at Nyborg Gymnasium
Det meste af marts måned har Malene Landgreen og hendes assistenter haft travlt med at omsætte kunstnerens forslag til udsmykning af multihallen i farver og former, hvor sport, fællesskab og demokrati sammen med stedets arkitektur og materialer er blevet en del af fortællingen. Nu er Landgreens værk og den øvrige nye kunst på Nyborg Gymnasium klar til fernisering: Vi har med stor interesse fulgt Malenes arbejde med at gøre sit store værk til en synlig del af hverdagen på vores i forvejen smukke skole. Jeg synes, at hun med sit forslag ganske mesterligt har fanget ånden på gymnasiet, hvor netop sport, fællesskab, demokrati og i øvrigt rummelighed præger skolelivet. Hendes dynamiske brug af farver i udsmykningen er derfor spot on, siger rektor Henrik Vestergaard Stokholm: Udsmykningen består af to slags motiver. Striberne At inddrage de farvede stribers format, som et dekorativt element, også på væggene. Striberne tager sig anderledes ud i oprejst/ lodret plan. De har også fået en ny orden eller uorden, der kunne minde om henstillede sportsredskaber, tov, tæppefald og dekorative serpentiner. Med striberne har jeg valgt at tilføje nogle meget (sports)specifikke farver. De olympiske farver som er rød, blå, gul, grøn og sort og så to tilføjelser en hvid og en pink og så medaljefarverne: sølv, guld og bronze. Medaljefarverne skal her bruges til at dekorere fællesskabet. De olympiske farver skal symbolisere fællesskabet og fejre den tilgrundliggende demokratiske idé, at alle er ligestillede for et fælles sæt af regler. Vifterne De håndmalede vifter i salen er nøje placeret. De næsten 4 meter høje vifter er håndmalet direkte på den rå beton, hvis hele format fungere som et udspændt lærred. Vifternes form og størrelse mimer den form som de bærende V- formede limtræsdrageremodsat i vinduesvæggen og de er nøje placerede isamme takt og samme format. Det er somom en naturlig orden har indfundet sig. Lyssætningentegner rummet og formen mellem vifterne og dergøres helt naturligt plads til basket ball-mål ogdørpartier mellem motiverne. Som maler byder man de rå betonvægge velkommen. Alle farver gør sig godt på grå baggrund og den rå/ glittede overflade har liv. Ved besigtigelse på stedet og introduktion til opgaven, blev jeg præsenteret for et 'demokratisk ' gymnasium. Og den stolthed hvormed det blev nævnt rørte mig. Derfor har jeg været interesseret i at undersøge det demokratiske i forhold til sport, gymnastik og fællesskab, med ønsket om at det demokratiske kunne spille en rolle i motivation og forslag. I det olympiske er den demokratiske tanke en grundsætning. At man kæmper under samme regelsæt uanset herkomst. Grundlæggende handler både sport og gymnastik om fællesskab og/ eller det fælles bedste.
Indviet maj 20192018 'Dress', Huset Carmel, Aarhus.
Vægmaleriet er en fri komposition der udspringer og fordeler sig på hele den væg i trapperummet man ser, når man ankommer til huset og også den væg, som trappen løber langs med, når man bevæger sig videre op I huset. Billedfladen består i sin grundstruktur af et grid af 95 x 95 cm store kvadrater og bliver så i sit hele udfoldede billedfelt ca. 16 kvadrater højt og 7 kvadrater bredt. Et foranderligt mønster af enkle former og ialt 7 farver. Og dog… for den 7. farve er transparent og hvor den påføres lysner den de underliggende farver en tone eller to og fordobler dermed farvevariationen.
2017 NYBORG STRAND
Udsmykning og farvesætning af Glassal, Pavillionsal, Verandasal og Terrassesal. Skitseprojektet forholder sig overordnet til rummets funktioner, arkitektur, materialer og spiller op til den allerede etablerede farvesætning. De gennemgående motiver og mønstergrundlaget, består af enkle, abstrakte, farvesatte kompositioner varieret over enkle geometriske former af kvadrater og bueslag. Det er et åbent og dynamisk motiv-forløb uden fast begyndelse eller slutning og kan derfor aflæses både som selvstændige værker eller i forløb.
2017 Orbicon, Høje Taastrup
Den kunstneriske udsmykning til ORBICONs nye Hovedstadskontor består af 4 tiltag: 1: Kunstnerisk bearbejdning af lamelbeklædning Kertostave på eksteriøre og interiørefacadepartier. 2: Kunstnerisk bearbejdet folie-afskærmning på 8 indre glaspartier. 3: Kunstnerisk udsmykning udført i bladguld på betonvægge i de indre finérfacader.
2015 Psykiatrisk Hospital i Slagelse
2012, Hospice, Sankt Lukas Stiftelsen
Et langt foranderligt forløb af farver, i vilkårligt rækkefølge, der er komponeret som en samlet harmonisk billedflade. Et mønster, der i princippet kan fortsætte i det uendelige. En rytmisk bevægelse, der både følger og bryder med et monotont og neutralt loft. Farvefladerne er desuden flere steder trukket ind på loftsfladen og således er de ofte lyse loftskanter med til at illudere højere loftshøjde. På dette grundmønster smykkes loftet med 8 rosetter. De dekorative rosetter ses som hæftet på lofts griddet, mens den forskelligfarvede baggrund ses som liggende bagved og ovenover, og løfter på denne måde loftet. Rosetterne er alle forskellige i farver og i former og mere eller mindre detaljerede, mere eller mindre prægtige og hver med sit udtryk eller sin historie.
2010 Vestforbrænding
Kunstnerisk udsmykning af diverse i alt omkring 600m udendørs betonstøttemure på Vestforbrænding. Udsmykningen er i sit hele, en meget stor og vital farvekomposition til glæde for både udefrakommende renovationsfolk og stedets medarbejdere og gæster. Udsmykningen er et varieret, stramt komponeret forløb af farvefelter og figurer. En lang malet frise, der med forskelligemønstre og åbne rytmiske forløb, i princippet, kunne fortsætte i det uendelige. Flere af murenes malerier vil desuden kunne opleves når man befinder sig inde i de tilstødende byggerier. For dem der kører til modtagepladsen danner udsmykningen en imødekommende indgang til anlægget. Udsmykningerne skaber stedkvalitet og gør det lettere at orientere sig i anlægget. Man vil fornemme sammenhængen mellem udsmykningens enkeltdele og de forskellige terrænplaner, når man bevæger sig rundt i anlægget og de enkelte lokaliteter gives yderligere særkende og identitet. Alle motiver i udsmykningen er baseret på geometriske grundfigurer som rumliggøres og tilføres liv og dybde igennem farvesætningen. Billedsproget er med sit størrelsesforhold 1:1 med arkitekturen ganske scenisk og inviterer beskueren ind i et anderledes kulørt og abstrakt rum. Generelt er udsmykningen malet i et varmt, moderat nedtonet og harmonisøgende farveunivers, som egner sig godt til de udendørs rammer. Alle mure grundmales med en varm lys grå for at skabe et ensartet og rent ’lærred’ – en rolig og samlende grund for de enkelte dele af udsmykningen. Det fordres at alle mure er grundrensede på forhånd. Høj mur ved Administrationsbygning Den knap 6m høje mur som strækker sig fra Indergården forbi Administrationsbygningen til græsvolden v. Cykelskuret bemales i sin fulde højde med markante og monumentale figurer baseret på rombe- og kegleformen. Disse facetterede former, stykkes sammen af mange farver og kan også ses som ruderformede krystaller. Rombemotivernes grafik skifter rumlighed og dybde, som man bevæger sig omkring og forbi. Skiftevis understreges det brede og det smalle – det horisontale eller det vertikale. Den positive og den negative form mellem romberne, danner kegle-, kile- og trissefigurer - og som i et forvandlingsbillede - træder skiftevis kegler og romber frem, alt efter farvesætningen der, hvor man står og ser eller hvor man ankommer fra. De store motiver vil udfor Administrationsbygningen gentages og reflekteres i dammens vandspejl.
2008 Vestforbrænding
Kunstnerisk Udsmykning af diverse udendørs betonstøttemure på Vestforbrænding er i sit hele, en meget stor og vital farvekomposition til glæde for både udefrakommende renovationsfolk og stedets medarbejdere. Udsmykningen er et varieret komponeret forløb af farvefelter og figurer . En lang malet frise – der i forskellige mønstre og åbne rytmiske forløb, i princippet, kunne fortsætte i det uendelige. Flere af murene vil kunne opleves indefra de tilstødende byggerier. Alle mure grundmales med en varm lys grå for at skabe et ensartet ’lærred’ – en rolig og samlende bund for de enkelte dele af udsmykningen. Det fordres at alle mure er grundrensede på forhånd. De høje mure ved administrationsbygningen bemales i deres fulde højde med markante og monumentale figurer baseret på rombe- og kegleformen. Disse facetterede former, stykkes sammen af mange farver og kan også ses som ruderformede krystaller. Rombemotivernes grafik skifter rumlighed og dybde, som man bevæger sig omkring og forbi. Skiftevis understreges det brede og det smalle – det horisontale eller det vertikale. Disse store motiver vil gentages og reflekteres i dammens vandspejl. Den positive og den negative form. Den negative form mellem romberne, danner kegle-, kile- og trissefigurer - som i et forvandlingsbillede - træder skiftevis kegler og romber frem alt efter farvevalg, hvor man står og ser eller hvor man ankommer fra.
Seeloge – inklusionshotel i Eutin, DE
Kunstnerisk udsmykning in-situ i hotellets restaurant og bankett område. Vægmalerierne kan aflæses som abstrakte, geometriske billedfelter.